10. jan. 2013

Enig med Marte!




... Men bare litt da!








Debattene raser på nettet om Marte Krogh som er freidig nok til å be småbarnsmødre ta seg sammen og trene mer.

For en bortskjemt vestkantfrue med vaskehjelp, au pair og flust med penger, skjønner jeg at det kan bli vanskelig å finne en god unnskyldning for å ikke trene.

For de fleste andre som har et hus som trenger stell, skitne klær å vaske, middag å lage og ikke minst barn å ta oss av, kan fort tidsklemma og mangel på overskudd sette en stopper for trening og fysisk aktivitet.


Vi føler kanskje at Marte ikke aner hva hun snakker om når hun ber oss ta oss sammen og trene mer.


Hun synes hun ser altfor mange mammaer som gir opp når de får barn.
– Det tror jeg ikke er sunt. Kroppen har enda mer behov for trening når man blir eldre. Man må bare ta seg sammen. ( Klippet fra intervjuet med Marte Krohg i bladet MAMMA) 


Stemmer ikke dette da?
Nå snakker jeg for meg selv, men jeg kan umulig være den eneste som får energi og overskudd av å trene.




Selvfølgelig er det ikke alltid like lett å få det til, men i bunn og grunn handler det om prioritering og planlegging.
- Sett igjen barna hjemme sammen med pappa og støvsugeren, dra på trening med venninner og få frustrasjoner og problemer ut med svetting og slarving eller løp deg en tur i mørket med god musikk på ørene i mens du synger av full hals.
Er pappa borte? Eller kanskje han også vil være med? Ta med barna da! Begge mine små har vært med på trening fra de var nyfødte. Enten sovende i vogn eller bilstol trygt plassert bak et håndballmål, eller hengende på magen i bæresele.
Går ikke det heller? Hva med en treningsvideo på TVen mens lille Bolla følger med i vippestolen sin og Bajasen hopper ivrig ved siden av?

Det finnes jo mange former for fysisk aktivitet. Bare tenk på all den treninga vi får ved å løpe opp og ned trapper, støvsuge og vask mens vi løper etter de søte små.
Og hvem sier egentlig at barna må bli igjen forsømt hjemme? Dra på tur i skogen eller ta sykkelen fatt.De fleste barn elsker å være ute. Er de for små til å gå, kan du få ekstra trening ved å bære de i meis, sele eller dra de i pulk. Familetid og treningstid på en gang. Det er to fluer i ett smekk det !

Tilslutt må jeg presisere at jeg absolutt ikke er en supertrimmer, men at jeg er glad i trening og fysisk aktivitet og prøver å være så aktiv jeg får til mellom bleieskift, rampestreker og husarbeid.
Husk at kroppen vår forfaller om vi ikke tar vare på den. Det blir mer viktig jo eldre vi blir å trene for å forebygge og holde oss i form. Vi skal tross alt ha den i mange mange år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar